Lenita

Oj oj det var längesen man skrev här.. Har bara inte blivit av..
Vi har gjort en massa olika saker men mycket uteritt har det blivit då vi blivit sällskapsdamer åt unghästen i stallet. Biza är så trygg så hon är optimal att ta med ut när man har med sig en ovan häst.Till en början red jag mycket barbacka då Smurfan mestadels skrittades ute i skog o mark. Då orkade jag helt enkelt inte bry mig om sadel.

Numera är vi ute på allt längre turer med alla gångarter så då har det blivit sadel. Framför allt eftersom jag vill att Biza ska galopera i höger galopp även när vi är ute i skogen. Hon fattar annars helst vänster galopp och försöker jag byta genom att sakta av till trav och vi har någon annan häst med oss ute så blir hon så arg på mig om den andra hästen går allt för långt före henne. Då är det inga snälla språng hon tar. Hon har blivit bättre på det hela men fortfarande kan hon bli väldigt väldigt arg och sitter man barbacka då så är det inte det lättaste att sitta kvar. Men det är sådant hon måste lära sig att acceptera tycker ja så därför har vi dessa diskussioner.

Jag har med hjälp av min snälla pojkvän också tränat lite tornerspel hemma i paddocken. Sist lyckades ja börja med att ta alla låga ringar. Inte direkt så man ska börja egentligen, rent teoretiskt alltså. Bättre att börja ta nån/nåra o sen ta allt fler för varje gång. OM man nu inte tar alla varje gång vil säga. Men det gjorde jag förstås inte. Men efter nåra passager så lyckades ja till slut ta alla ringar återigen o då lade vi av för dagen. Längtar redan till nästa gång ja kan träna!

Igår var jag i Mullhyttan och hopptränade för Annas pappa. Vi fick i princip bara beröm. Det är bara jag som ska tänka på att inte titta ner för då ändras balansen och det är då det blir fel. Jag är i alla fall väldigt nöjd OCH Biza uppförde sig exemplariskt både vid hoppningen OCH transporten som vi haft STORA problem med. Men igår gick hon in med bara någon sekunds tvekan. Ungefär som om hon sa "måste jag?" och jag tyckte "ja". Då gav hon upp och gick in med en gång!! Jag är såååå nöjd med henne nu!

Annars har jag även tömkört en del för att försöka få henne att acceptera bett igen.. Går väl lite si så där men det kommer nog med tiden. Har också förberett för att eventuellt kunna köra med vagn så snart nu delarna till vagnarna jag fått dyker upp..

Och så var det ju det där med mer riktig sele.. Ingen som har någon som jag kunde få för nån hundring alternativt låna ett tag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0