Alexandra 3/2

Idag va jag och Cherry i Västanbytorp och tränade lite markarbete. Hon va väldigt pigg och verkade tycka att det va kul att komma igång igen. Blev lite längre vintervila än jag tänkt men vädret kan man inte styra över. Men nu är vi som sagt på G.

Dagens pass va mest att känna så hon va fin i munnen efter att jag hade veterinären här och raspade tänderna i fredags. Cherry va super mjuk och tog verkligen stöd mot bettet utan att hänga sig i vänstertygeln som hon gjort tidigare. En övning som jag använde va att flytta henne från en 20m volt in mot en 10m volt sen tillbaka ut igen. Det ska inte vara någon skarp tvärning utan det ska ta ca. 2-3 varv innan man är inne på den volt man vill och lika så tillbaka ut till den stora. Det får hästen att jobba bra med sina bakben. Men det gäller för ryttaren att vara med annars sticker det iväg en bog eller ett bakben så hästen slipper jobba. 

Eftersom hon inte har någon bra kondition än så skrittade och travade jag bara. Passet blev ca 35 min långt + 15 minuters avskrittning. Hon blev ganska flåsig och lite svettig men det är något vi ska jobba på. Vi ska bli i toppform båda två den här säsongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0