Lenita 27/8

Nu var det ett tag sedan igen. Men det har inte hänt så jättemycket. Har varit iväg på två hoppträningar för Annas pappa. De har gått alldeles utmärkt båda två. Har tränat lite tornerspel hemma några gånger och det går väl rätt ok det med. Får inte riktigt till låga ringar för tillfället men vi jobbar på en lösning där.

Idag har jag dock kört Biza för allra första gången!! Det gick kanon! Visserligen håller vi oss i paddocken än så länge men kanske lite längre fram, när vi har rätt sele osv, att vi ger oss ut på längre tur...

Igår var vi till ett ställe här som kallas Praktikcentrum och fick tag i ett par hjul till en speedcart som jag har fått. De passade dock inte så idag var vi ner och lyckades efter lite rotande hitta ett par mindre som vi fick byta till oss. Sen bar det av mot stallet och fixade och trixade lite så till slut var både hjul och en sits på!

In och lade på Biza hennes tömkörningsgjord. Inte rätt sele att ha till, jag vet men i och med att jag inte visste om hon skulle gå att köra alls så har jag inte velat eller haft råd att köpa nån sele. Vi har grejat lite innan med en annan vagn och så så vi visste att hon inte var bakskygg osv. Därför började vi idag med att hålla i speedcarten och dra den bakom henne. Det gick bra så vi provade att hålla i gjorden samtidigt som vi höll i vagnen och även det gick bra. Så jag sprang upp och hämtade några balsnören så "band vi fast" vagnen i gjorden.

Jag hade en kniv i fickan så jag snabbt kunde skära loss om det skulle hända något. Men allt gick jättebra. Jag gick bredvid till en början men drog mig allt längre bak så jag tillslut gick direkt bakom vagnen och det gick hur bra som helst. Efter några varv i paddocken så tog jag mig mod att sätta mig lite på sned i vagnen (så att jag lätt kunde hoppa av om något hände) och även det gick hur lugnt och fint som helst. Så efter ytterligare något varv så lade vi av för idag.

Matte och husse är sååå stolta över sin häst. :D:D Kan ju lägga till att hon tydligen var inkörd när förra ägaren tog över henne när Biz var typ 3-4år nånting. Men Linn har inte kört henne så detta är alltså första gången på ca 13-14år som hon drar en vagn.. Hon är bara så go helt enkelt. :D

Kommentarer
Postat av: Anna Edman

Oh vad kul att det gick att köra! Hon är verkligen världens coolaste! Lady ska jag inte ens försöka med, uppfödaren sa att hon var svårkörd. Kan ju inte tömmköra utan att hon drar in rumpan som en märla.. tänkte dock prova att tömmköra nu igen för det var måånga år sen jag prova sist!

2009-08-28 @ 08:42:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0